Zimowe grzechy Twojego auta – jakie usterki wykryje mechanik w marcu?

Zima to trudny okres dla samochodów, szczególnie dla podzespołów eksploatacyjnych pracujących w trudnych warunkach. Mróz, sól drogowa, wilgoć i dziury w nawierzchni to czynniki bezpośrednio wpływające na szybsze zużycie części. Po okresie zimowym zaleca się ogólny przegląd auta, podczas którego mechanik sprawdzi układ zawieszenia, chłodniczy, hamulce, silnik, akumulator, stan ogumienia i poszuka ewentualnych ognisk korozji. Z tego powodu w marcu warto umówić się na diagnostykę pojazdu i wykonać wymagane naprawy.
Zawieszenie i układ kierowniczy – bezpieczeństwo i komfort jazdy
Zimowe mrozy i nierówności w drogach powstające w wyniku zamarzania wody w szczelinach nawierzchni asfaltowej odbijają się na stanie technicznym zawieszenia. Najbardziej narażone na uszkodzenia są elementy metalowo-gumowe, czyli wahacze, sworznie i łączniki stabilizatorów. Piasek i sól drogowa oblepiają gumowe komponenty, a co za tym idzie, przyspieszają ich zużycie, prowadząc do mikropęknięć. W efekcie pojawiają się luzy i stuki, w tym metaliczne odgłosy świadczące o wybiciu np. sworznia wahacza lub końcówki drążka kierowniczego.
Podczas sezonu zimowego amortyzatory również są poddawane dużym obciążeniem. Gwałtowne uderzenia na mrozie będące skutkiem wjechania w dziurę, mogą uszkodzić ich uszczelnienia. W przypadku amortyzatorów olejowych prowadzi to do wycieku oleju i obniżenia ich sprawności (osłabienia tłumienia drgań).
Układ hamulcowy, chłodnicy i silnik po zimie – co zaleca mechanik?
Eksploatacja auta podczas ujemnych temperatur przyczynia się do nadmiernego zużycia klocków i tarcz hamulcowych. Sól drogowa przyspiesza korozję elementów metalowych, a piasek może porysować gładką powierzchnię tarcz. Doprowadza to do nierównomiernego zużycia i drgania przy hamowaniu. Wilgoć i brud w okolicy kół sprzyjają także korodowaniu stalowych przewodów hamulcowych podwozia.
Kolejnym elementem narażonym na uszkodzenia są zaciski hamulcowe. Na skutek działania soli drogowej są narażone na zapiekanie tłoczków lub prowadnic. Awaria tego typu najczęściej prowadzi do nieprawidłowego cofania się klocków hamulcowych. Może się również zdarzyć, że klocki hamulcowe ulegną korozji podpowierzchniowej. W takich przypadkach sól wnika między materiał cierny a płytkę nośną. Po sezonie zimowym mechanik zaleca m.in. kompletny przegląd wszystkich elementów układu hamulcowego i sprawdzenie wydajności działania.
Zgłoś się na przegląd! Premio Bojszczak – mechanik Poznań!
Instalacja elektryczna i akumulator samochodowy
Zima to ciężki okres dla całego układu elektrycznego auta. Ujemna temperatura może obniżyć wydajność akumulatora, a co za tym idzie, alternator jest zmuszony do nadmiernej pracy. W takich warunkach szybciej zużywają się oba elementy.
Ponadto rozrusznik wykonuje liczne cykle tzw. zimnych rozruchów, które przyczyniają się do szybszej eksploatacji tego elementu. Dodatkowo wszechobecna wilgoć powoduje problemy z połączeniami elektrycznymi. Zaśniedziałe klemy akumulatora pokryte nalotem utrudniają przepływ prądu, a skorodowane oczka masowe przy karoserii potrafią utrudnić rozruch silnika. Profesjonalny mechanik wykona przegląd całej instalacji elektrycznej i dokładnie sprawdzi stan akumulatora (m.in. napięcie spoczynkowe i pod obciążeniem). Jeżeli będzie to konieczne, wymieni też akumulator i skorodowane przewody.